Zonnig Pemuteran & regenachtig Ubud! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van José Leegsma - WaarBenJij.nu Zonnig Pemuteran & regenachtig Ubud! - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van José Leegsma - WaarBenJij.nu

Zonnig Pemuteran & regenachtig Ubud!

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg José

07 Augustus 2017 | Indonesië, Ubud

Hello again,
(Bij deze mijn excuus voor de lengte van de blog)

Momenteel zitten we in een flinke regenbui in Ubud. Goed moment om een blog te schrijven dus! Pemuteran was na al het reizen op Java heerlijk. Java was leuk maar het waren steeds verre afstanden waardoor we ook heel veel onderweg waren. Bovendien was op Java bijna iedereen moslim waardoor we elke nacht wakker gemaakt werden door de moskee. Op bali zijn mensen hindoe en doordat ze hier geloven in karma zijn de mensen super aardig. Na een hele week reizen besloten we om een stranddag te houden in Pemuteran. Het was fantastisch weer dus op naar het strand waar we snorkels huurden en gingen snorkelen.

Ik had nog nooit gesnorkeld en het was dus een beetje een rare gewaarwording allemaal. In het begin had ik nog wat moeite met ademhalen en die snorkel goed op mijn hoofd aan te laten sluiten maar na een tijdje begreep ik het dan eindelijk. Een fantastische onderwaterwereld. We zagen de mooist gekleurde visjes, van hele grote gele met zwarte tot hele kleine blauwe visjes die leken licht te geven. Echt heel leuk om daar tussen te zwemmen. En vooral om dan te bedenken dat ik eigenlijk doodsbenauwd ben voor vissen haha.

We hadden een bedje gehuurd zodat we hier lekker op konden chillen en bijkomen van het snorkelen. Na even zonnebaden (de zon is fel!!) besloten we de zee weer in te duiken voor nog een snorkelsessie. Blijkbaar was mijn snorkel te klein want ik kreeg ontzettend last van mijn voorhoofd waar de bril continu op drukte dus ik hield het redelijk snel voor gezien waar Nico nog verder ging. Verder het water in hadden ze fietsen e.d. op de bodem gezet waar heel veel mooie grote vissen zwommen, maar hier heeft alleen Nico van genoten. Toen ik terug liep naar mijn bedje was hij ingepikt door andere mensen. Domme wij waren vergeten onze handdoek erop te leggen. Een beetje onnozel natuurlijk maar gelukkig heeft Nico gefixt dat we ze weer terug kregen. Nog even chillen op ons bedje en lekker verbranden, want ik hoef heus mijn benen niet in te smeren. Ahum. Savonds heerlijk een pizza en een lekker biertje (wat overigens soms ook niet te verkrijgen was op Java (want moslims) en we hadden een heerlijke rustdag achter de kiezen.

De volgende dag werd het tijd om een scooter te huren en naar Munduk te rijden. Hier was een waterval die ik wilde zien en ik wilde graag naar de Pura Ulun Danu Bratan tempel. Onze homestay verhuurde ook scooters dus dit was lekker makkelijk. Maar goed dat we geen ongeluk hebben gekregen want mijn helm was 5 maten te groot. Natuurlijk was ik superbang want de scooters gaan hier net zo snel als de autos en ik vind het verkeer maar een wirwar. Maar goed een scooter is DE ervaring in azie dus je moet het eigenlijk wel doen en daarnaast is het een stuk goedkoper als een driver. De weg naar Munduk was fantastisch! Onderweg reden we door de rijstvelden en bergen heen en het uitzicht was fenomenaal. Onze eerste stop werd de Red Coral waterval. Een (voor mij) flinke hike maar de waterval was echt heel mooi. Helaas waren er wel veel toeristen en een waterval blijft een waterval dus lang hoef je hier ook niet te zijn. Onze volgende stop werd een eettent aan de kant van de weg waar we de lekkerste loempias ooit hebben gehad voor nog geen euro pp incl drinken. We hebben haar het volledige bedrag aan fooi gegeven en het meisje werd zo blij dat ze mijn dag maakte. Op naar het twin lake, hoger in de bergen. De eigenaar van onze homestay had ons verteld dat we een jas mee moesten nemen vanwege de kou maar dit vonden wij niet nodig. Wish we did though. Hoe hoger we kwamen hoe kouder het werd, en het werd echt niet meer te harden toen we dwars door de wolken reden. Dus we stopten net iets verder dan het twin lake en besloten terug te gaan en de warmte op te zoeken. Op de terugweg reden we nog dwars door een groep apen heen die links en rechts van de weg waren. In totaal waren we 6 uren onderweg geweest wat best funest was voor mn kont op die crappy scooter met alle gaten in de weg. We besloten nog even naar het strand te gaan en dat was dan Pemuteran! Een heerlijk dorp met fantastisch weer en een gezellige sfeer!

Voor de volgende dag hadden we een taxi geregeld die ons naar Ubud bracht. Hier betaalden we 700.000 roepie voor maar we hadden absoluut geen zin in nog een lange vervelende busreis. Bovendien kon de taxi stoppen als wij onderweg wat wilden zien en omdat de weg naar ubud het eerste stuk dezelfde weg was als die we de dag ervoor op de scooter hadden gedaan konden we nu wel naar de Pura Ulun Danu Bratan tempel. Na 2 volle dagen zon vonden de goden het helaas wel een goed idee om het te laten regenen en helaas moesten we de tempel in de regen bewonderen. Erg jammer omdat erachter een heel mooi berglandschap is maar dit zagen wij dus niet in verband met de wolken. De tempel was overigens niet minder mooi. Deze staat volledig in het water wat heel bijzonder was om te zien. De tempel toch nog kunnen afstrepen van ons must see lijstje gelukkig!

Na een paar uren eindigden we in Ubud en kwamen we bij onze homestay Nugraha aan. Waar iets mis gegaan was met onze boeking. Om een lang verhaal kort te maken zaten ze vol en werden we verplaatst naar een guesthouse van familie van deze mensen. Een hele mooie trouwens, met warm water. En super schoon want dit guesthouse is nog niet zo oud. We besloten Ubud even in te gaan. Weer heel wat anders als Pemuteran, veel drukker en heeeeel veel leuke winkeltjes. Na een tijdje belanden we op de Ubud Market. Heel leuk om mee te maken als je goed bent in afdingen. Helaas ging hij sluiten toen wij hem ontdekten en om geen vervelende klanten te zijn besloten we niks te kopen en later terug te komen. Na een hapje eten en een welverdiend biertje was de dag alweer om en kropen we in ons bedje.

De volgende dag wilden we naar de must see in ubud: het sacred monkey forest. Een bos met tempels waar zon 500 apen leven. Super leuk. Deze aapjes waren helemaal niet zo brutaal als je overal op internet leest. Als je er rustig doorheen loopt doen ze je niks. Wel supertof om te zien omdat je letterlijk tussen de apen loopt. Ze zijn absoluut niet bang. Je kon bananen kopen om de apen te voeren, dan sprongen ze dus wel op je. Grappig om te zien maar hebben wij niet gedaan. Toen we uitgekeken waren begon het keihard te plenzen waardoor we maar wachtten om nog 2 tenpels te bekijken. Hoe lang we ook wachten het stopte niet met regenen en we besloten de poncho aan te doen en toch Ubud in te gaan. De tempels waren gesloten of under construction. Helaas pindakaas.

De volgende dag wilden we een scooter huren om naar de rijstvelden te gaan maar vanwege het weer besloten we toch maar om een auto met gids te regelen. Hoewel het super mooi weer was, was dit een super goede beslissing maar deze blog is al veel te lang dus dat bewaar ik voor de volgende keer!

Bedankt voor het lezen en tot de volgende!

• 08 Augustus 2017 - 11:30

Roland:

Hey, leuk verhaal.
    Jammer vd regen telkens.
    Verder ziet het er daar super uit