Zwemmen met Mantas & spelen met golven. - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van José Leegsma - WaarBenJij.nu Zwemmen met Mantas & spelen met golven. - Reisverslag uit Canggu, Indonesië van José Leegsma - WaarBenJij.nu

Zwemmen met Mantas & spelen met golven.

Door: José

Blijf op de hoogte en volg José

15 Augustus 2017 | Indonesië, Canggu

Hoi!

Okay, dus Nusa Lembongan it is! Gelijk aangekomen bij onze 3e mislukte boeking. Ditmaal mijn schuld, oeps. Ik had per ongeluk geboekt voor 16 tm 19 augustus maar dan zijn we dit land alweer uit zon beetje. Ik kwam hier pas op de boot achter... we hielden ons bij de homestay gewoon van de domme. Ze hadden nog wel een kamer vrij, vanaf 12 uur. Wij vonden de homestay eigenlijk ook niet zo aanlokkelijk. Er was daar een man die ons naar een ander ding kon brengen, een villa, net open. Om de hoek zei hij. Nico ging erheen terwijl ik onze waardevolle spullen bewaakte. Nico zei dat het een hele mooie plek was. Hij was alleen wel wat duur. 400.000 roepie. Omgerekend 25 euro per nacht dusja waar hebben we het over. Maar toch ons duurste homestay ooit. Anyway, nico had niet gelogen. Er was een mooie infinity pool, we hadden een mooie blokhut met balkon. En een bed met muizenkeutels, maar goed het blijft Azie. We besloten hem te nemen en hier 3 nachten te blijven. Omdat we deze ochtend de vroegste boot hadden en half 7 uit bed moesten was ik natuurlijk super moe. We besloten daarom lekker een relaxte strand dag in te lassen. Nusa Lembongan is heel klein, in 3 kwartier kun je als je wil heel het eiland omgereden zijn. En dan rijd je echt absoluut niet snel want dat is niet mogelijk met al die gaten in de weg. We zaten redelijk ver van het strand af maar besloten te lopen en onderweg te proberen een scooter te regelen. Uiteindelijk een scooter gevonden, een fantastisch ding ook. Gelukkig viel hij niet constant uit... zelfs ik durfde hier op een scooter te stappen! Er is bijna geen verkeer en de wegen zijn zo slecht dat je niet zo snel rijdt. Dit gaf scooter rijden in Azie een hele andere betekenis. We bereikten na een tijdje het strand; wauw. We belandden op dream beach, waarvan we al gelezen hadden dat het de mooiste was. Geen woord gelogen. Supermooi blauw water en wit zand. En heule hoge golven. Vooral Nico had hier veel pret van. Geslaagde stranddag it was! Na een douche besloten we te gaan eten bij sandy bay, waar we goeie reviews hadden gelezen. Onderweg hier naar toe kwamen we langs devils tear waar we eerst een hele tijd hebben door gebracht. Devils tear zijn hoge kliffen waar de zee ruw tegen aan spat. En hier zag je pas hoe hoog de golven waren! Toen wij er waren was de zee niet super heftig maar dit zorgde er ook voor dat er minder toeristen waren. Het was fantastisch om te zien dit spektakel van moeder natuur! We haalden een biertje bij een bierkraam en bekeken de helft van de zonsondergang. Na gegeten te hebben bij sandy bay zochtten we onze scooter weer op en gingen we terug naar onze villa.

De 2e dag op dit mooie eilad besloten we met onze scooter het eiland rond te rijden en via de Yellow Bridge naar Nusa Ceningan te gaan. We bezochten op Lembongan een cliff view, mushroom beach, tamarind beach en het langste strand waar ik de naam van ben vergeten. Beide kwamen we tot de conclusie dat geen enkel strand kon tippen aan Dream Beach! Dus op deze stranden zijn we niet lang gebleven. De cliff views die we zagen waren wel spectaculair. Het mooie blauwe water dat met veel geweld tegen de cliff werd gegooid blijft fantastisch om te zien. Uiteindelijk werd het dus tijd voor de Yellow Bridge! Hier mag maar 1 scooter over heen maar daar trekt niemand zich wat van aan. De brug is 2 jaar terug nog ingestort, maar inmiddels is hij weer gerepareerd en ook wij staken via deze brug over naar Nusa Ceningan. We gingen eerst naar Mahana point, waar je kon cliffjumpen. Helaas stond het water erg laag dus dit leek ons niet zon veilig idee. We besloten verder te gaan naar de blue lagoon. Weer een klif waar heel mooi helder water tegen de rotsen sloeg. Weer een fantastisch plaatje en we besloten om dit van een beetje dichterbij te zien en liepen wat meer naar de cliff toe. Op dat moment besloot een grote golf tegen de cliff te slaan waardoor het water zo hoog over de cliff sloeg en we beide zeiknat werden! Lekker verkoelend. Na ons bezoekje aan de blue lagoon gingen we naar secret beach die overigens helemaal niet zo secret is en omdat het water laag stond was de zee ook niet meer zo gunstig. We namen een cola aan het strand en gingen terug naar Lembongan. Waar we een snorkeltour vast legden voor de volgende dag! Zwemmen met 4 meter grote mantas, super vet!

Na een kutnacht, waarin ik meer misselijk was en boven de pot hing dan sliep was het dan zover en gingen we snorkelen. We werden om 830 opgepikt en onze eerste snorkel locatie was manta bay, waar we dus zouden snorkelen met mantas. Snorkelen blijkt nog steeds niet mijn ding en waar het water in Pemuteran rustig was was het hier best wild waardoor ik alleen maar in paniek raakte. Na een tijdje besloot ik dus terug te gaan naar de boot en hoewel we vanaf de boot al mantas gezien hadden gebeurde het. Nico ging een stukje verder snorkelen op het moment dat ik onderweg was naar de boot en riep mij omdat hij een manta zag. Ik dus gauw mn bril in het water gedaan en daar kwam een manta aanzwemmen, onder mij door. Hoe indrukwekkend! Die beesten zijn echt heel groot waardoor jij je heel klein gaat voelen. Beide konden we snorkelen met mantas van de bucketlist strepen en gingen we de boot weer in. Nu gingen we naar chrystal bay. Waar geen mantas meer waren maar wel allemaal andere visjes. De cast van finding nemo en heel veel mooi koraal. Het water was hier ook wat rustiger dus voor mij was het ook wat leuker. Helaas was er vrij veel bewolking waardoor de zon niet fel in het water scheen en daardoor kwam het koraal minder goed tot zijn recht maar dit mocht de pret niet drukken. Er stond nog een andere snorkellocatie op de planning en volgens onze gids was deze mooier als chrystal bay. Dat vond ik niet, chrystal bay was mooier. Tot overmaat van ramp deed onze onderwater camera het niet waardoor we niks van dit alles vast hebben kunnen leggen. Omdat er iemand bij ons aan boord ziek was (not me!) gingen we terug naar het vaste land. Een redelijk ruig boottochtje trouwens wat pas echt goed te zien was toen we langs devils tear vaarden, wat sloeg het water hoog tegen de rotsen aan! Na de onstuimige nacht besloten we de rest van de dag bij onze villa te blijven en lekker te zwemmen in onze infinity pool. Onze trip Nusa eilanden zat er weer op en de volgende dag gingen we met de boot weer terug naar Sanur.

We zouden om 12 uur opgehaald worden voor onze boot van 1 uur en stonden braaf kwart voor 12 klaar. Kwart over 12 was er nog geen pick up. Na een paar keer bellen kwam er eindelijk iemand die ons ophaalde, het was inmiddels 20 voor 1. Net iets voor 1en stonden we bij de boot. Waar wij de schuld kregen van dit alles want volgens hun was onze pick up al 2 x geweest en waren wij er niet. Jaa hoor! Uiteindelijk ging de boot pas half 2 weg. Stress om niks ook nog dus. Na een halfuurtje waren we weer in de haven van Sanur waar we een taxi regelden naar Canggu. Waar we een dik uur in zaten omdat het verkeer overal vast stond haha. Aangekomen bij ons een na laatste verblijf in Indonesie konden we onszelf weer niet duidelijk maken in het Engels maar wonder boven wonder kregen we uiteindelijk de kamer die we geboekt hadden. Gezien het al 4 uur was besloten we niet meer dingen te gaan ondernemen vandaag en na een koude douche gingen we op zoek naar eten. We aten weer voor Indonesische prijzen, lekker cheap. Namen bier mee uit een supermarkt en dronken dit lekker op bij onze homestay. Vooral omdat ik ziek was, het nachtleven ziet er hier namelijk best gezellig uit.

De volgende dag besloten we naar het strand te gaan. We huurden een bedje en chilling it is! Vooral de ruige zee maakte het hier superleuk. Hoge golven die je steeds terug sleurden naar het strand zorgde voor veel vermaak. Vooral omdat er in deze zee eigenlijk hoofdzakelijk zand was en niet zoveel stenen/koraal. Ideaal dus. Nadat ik een dubbele salto in een golf maakte en mn bikini voor de 7e keer ontdaan had van een kuub zand vonden we het welletjes. En aangezien we nogal verbrandden gingen we ook snel van het strand. We wilden eigenlijk de Tanah Lot nog bekijken vanaf Canggu.. maar hier hadden we beide weinig zin meer in. We hadden al vrij veel tempels bekeken en eerlijk gezegd wilde ik ook niet meer op een scooter. Bovendien lazen we dat je er struikelde over toeristen dus we besloten de Tanah Lot te schrappen en de volgende dag te gaan shoppen en weer een stranddag in te lassen. Nico nam hier een surfles. Ik niet, in australie was het al niet zon succes dus ik besloot vanaf de kant te supporten en vooral veel te lachen. Na een uurtje had meneer het wel weer gehad want surfen was toch best wel heel erg zwaar. Haha. We besloten nog even te spelen in de golven, die minder leuk waren als de dag ervoor en eindigden de dag in ons zwembad.

En toen waren we al aangekomen bij onze laatste volledige dag. Huilie. En op onze laatste dag doen we ook helemaal niks behalve chillen. We liggen momenteel bij het zwembad voor onze kamer en doen straks nog een rondje strand. Dan gaan we nog één keer tonnen aan geld opnemen en hopen dat ons eten van vanavond wel binnen blijft. Morgenochtend checken we hier uit en vliegen we om half 5 van Bali terug naar Jakarta, waar onze reis begon. We slapen in een hotel op het vliegveld en stappen donderdag om 7.25 in het vliegtuig om om 20.00 uur Nederlandse tijd onze voetjes op Nederlandse bodem te zetten. Helaas, het zit er weer op!

Indonesie, het land van de hoge stoepen, de wierook vermengd met uitlaatgassen, kakkerlakken en minimieren, de zwerfhonden, de moslims en de boeddhisten, het land waar engels moeilijk is, het land van diarree en buikkrampen. Maar ook het land waar we voor het eerst samen doorheen reisden, ontzettend veel lol hebben gehad. Het land van prachtige natuur, rijstvelden, watervallen. Waar ze de beste nasi goreng hebben. Het - was - geweldig.

Hoewel we hier graag langer wilden blijven kijken we ook weer ontzettend uit naar onze lieve poesjes, Nico naar zn motor en ik naar mijn bank en netflix.

Allemaal bedankt voor het lezen!

See you in a bit mates! (ja dat mag want het stikt hier van de Australiers (yum)).

• 15 Augustus 2017 - 09:05

Rinnie Leegsma:

Prachtig om te lezen Josje, fijn dat jullie het zo naar de zin hebben gehad. Ik wens jullie een hele goeie reis terug. Groetjes van ons