Java! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van José Leegsma - WaarBenJij.nu Java! - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van José Leegsma - WaarBenJij.nu

Java!

Door: Jose

Blijf op de hoogte en volg José

01 Augustus 2017 | Indonesië, Jogjakarta

Momenteel zit ik in de trein naar Probolinggo. Een 9 uur durende treinreis. Die overigens best heel spoedig verloopt. Op maps.me kijken we mee hoever we zijn en hoeveel km we nog moeten. Bovendien zijn de uitzichten ofwel mooi (rijstvelden) ofwel interessant (vuilnisbelten)

Dinsdagavond laat zijn we geland in Jakarta, waar we 1 nacht zouden blijven om bij te komen van de lange vliegreis zodat we de volgende dag fris en fruitig verder konden vliegen naar Yogyakarta. Natuurlijk ging niks zoals gepland. Er zou een shuttle moeten zijn naar ons hotel. Toen wij het hotel belden snapten zij niks van ons en wij niks van hun. Na in ieder geval een dik uur gewacht te hebben besloten we maar om een taxi te nemen, het was namelijk al midden in de nacht en we hadden al een hele reis gehad. Deze taxi lichtte ons natuurlijk op maar karma nam zijn wraak. Doordat de beste man het niet kon vinden heeft hij een uur met ons rondgereden voor misschien een ritje van een kwartier. Eindelijk aangekomen in het hotel was het een uur of 2 en toen de biertjes waar we om vroegen maar nooit kwamen hebben we maar besloten om op bed te gaan.

Na een korte nacht werd het tijd om onze spullen te pakken en weer naar het vliegveld te gaan. Ons hotel vond het noodzakelijk om 4 uur voor boarden aanwezig te zijn dus dit hebben we maar gedaan. Dit keer was er wel een shuttle. Natuurlijk arriveerden we veel te vroeg waardoor we na een kopje koffie en een heerlijk broodje op en neer het vliegveld af hebben gelopen. Helaas ging het weer niet zoals gepland en had onze vlucht (van een uur) 3 uur vertraging. Ook in Yogyakarta kwamen we dus aan in het donker. Wat overigens ook niet heel moelijk is aangezien de zon 17.30 al ondergaat. Na al die vertraging hebben we maar besloten zo snel mogelijk een taxi van het vliegveld naar het hotel te nemen.

Niet veel later arriveerden we in ons hotel waar vooral ik toch even wennen moest aan Azie. Wat anders als Nederland. In principe had ik alles alleen nog maar in het donker gezien maar ik had al veel vuilnis aan de kant van de weg gezien en hoewel we een redelijk hotel geboekt hadden zag het er niet uit. De badkamer was zo ontzettend smerig. Gelukkig waren wij voorbereid op geen wc papier en hadden we dit zelf meegenomen want ook dat ontbrak. Na het inchecken zijn we gauw wat gaan eten. Wat trouwens wel weer leuk is aan azie. We aten voor nog geen 2 euro pp een volledige maaltijd. We besloten om voor de volgende 2 dagen een tour te regelen en called it a day.
De volgende dag om 9.00 uur begom onze tour. Onze guide bracht ons naar de borobodur en de prambanan. Dit zijn beide tempels. Beide zijn aangetast door de aardbeving en de vulkaanuitbarsting een aantal jaar terug. Eerst gingen we naar de borobodur, wat ongeveer een uur rijden was. Als het stoplicht op rood staat gaan mensen aan de kant van de weg muziek maken als entertainment en vragen hier geld voor. Of ze verkopen dingen. Best grappig om te zien. Bij de borobodur kregen we een sarong om, het toont geen respect als je met blote benen de tempel binnen gaat. De borobodur is een tempel van 7 lagen. De onderste laag staat voor de hel en de bovenste laag voor de hemel. Het was er ontzettend druk, wat het indrukwekkende van zoiets groot altijd een beetje naar beneden haalt. Na de borobodur gingen we naar de prambanan. Onderweg begon het keihard te regenen, wat niet goed was voor ons humeur. Gelukkig viel de meeste regen onderweg in de auto en toen we aangekomen waren bij de prambanan miezerde het nog een beetje. Prambanan was een hele mooie tempel, of eigenlijk meerdere. In de tempels zaten beelden van goden. Omdat het miezerde was het wat minder druk als bij de borobodur wat het net wat aangenamer maakte.

Vrijdag zijn we met dezelfde driver naar kalibiru national park gegaan. Super mooi park met bananenbomen en palmbomen met een heel mooi uitzicht. Ze hadden hier platforma gemaakt waar je bij op moest klimmen en onze driver maakte fotos van ons toen we er op stonden. Heel erg mooi maar we moesten wel 2 uur wachten voor we eindelijk het platform op konden. Na de kalibiru gingen we naar de bird market omdat onze driver een schildpad wilde kopen. Bovendien had ik hele leuke verhalen gelezen over de bird market dus ik wilde er ook wel even kijken. Ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven. Veel vogels, apen, hamsters, muizen en katten in 1 kooi. Eigenlijk te zielig voor woorden.. interessant om te zien maar heeel zielig.

En nu zit ik dus in de trein naar probolinggo, waar we 1 nacht blijven slapen en morgen gaan we de bromo beklimmen!! Keep you posted!

• 01 Augustus 2017 - 11:46

Marrit:

Leuk om te lezen wat jullie beleven. Ik hoop dat t vanaf nu allemaal voorspoedig gaat!
    Veel plezier toppers!

• 01 Augustus 2017 - 11:55

Annie:

Het zit jullie niet echt mee zo te lezen.. toch klinkt het allemaal heel erg mooi!
    Hopelijk gaan het vanaf nu allemaal goed.
    Veel pezier en lekker genieten van al het moois daar!!! Gaat vast helemaal goed komen.

• 01 Augustus 2017 - 20:18

Desiré: